معارف لعل و سرجنگل




وضعیت تعلیم و تربیه در ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور طی سال 1391
نویسنده: محمد حسین نبی زاده

ولسوالی لعل و سرجنگل که به سمت شرق به فاصله 130 کیلومتری مرکز ولایت غور قرار دارد دارای یک دارلمعلمین الحاقیه، 67 باب مکتب دولتی، یک باب مکتب خصوصی، و یک دارالعلوم می باشد که از مجموع مکاتب، صرف 19 باب مکتب دارای تعمیر می باشد. در مجموع 31159 دانش  آموز در سطح ولسوالی لعل و سرجنگل مشغول آموزش و پرورش می باشند که از جمله 17106 تن آنهارا ذکور و 14053 تن  شان را اناث تشکیل می دهد. برنامه های سواد آموزی نیز در این ولسوالی تطبیق می گردد که مؤسسه یونسکو دارای 40 کورس سواد آموزی، آمریت سواد حیاتی 7 کورس سواد آموزی و موسسه شهدا نیز دارای 4 کورس سواد آموزی و بهداشت می باشد که در قسمت محو بی سوادی در سطح ولسوالی لعل و سرجنگل کار می کنند.
مدیریت معارف ولسوالی لعل و سرجنگل 
مکتب الته تو از مربوطات لعل پایین
دارای 465 معلم رسمی و 25 معلم
قراردادی می باشد که از جمله تمام
معلمین صرف 40 تن دارای تعلیمات
نیمه عالی می باشند که 490 معلم
موجود در این ولسوالی در 735
شعبه درسی مصروف تدریس میباشند.
کمبود تشکیل یکی از مشکلات مهم
معارف در سطح ولسوالی می باشد؛
طوریکه از ارقام فوق دریافت میگردد
این ولسوالی 245 معلم در سطح
ولسوالی کمبود تشکیل دارد و در سال 1391
جاری ریاست معارف ولایت غور
17 بست جدید برای مدیریت معارف
ولسوالی لعل و سرجنگل اختصاص 
داده است که رقم بسیار ناچیزی است، بطور نمونه لیسه نسوان کرمان دارای 13 شعبه می باشد که صرف 6 معلم دارد و سال گذشته 3 معلم داشته است، مکتب چهار آسیاب سرجنگل دارای 12 شعبه می باشد که 7 معلم دارد، مکتب نسوان دهن شیبرک دارای 9 شعبه می باشد که صرف 2 معلم دارد. به اساس  گفته های محترم محمد طاهر کفیل مدیریت معارف ولسوالی لعل سرجنگل، 12 باب مکتب نسوان در  سطح ولسوالی لعل سرجنگل به اساس هدایت وزارت محترم معارف از بخش ذکور تفکیک گردیده که مکاتب دخترانه حتی یک معلم هم ندارد. فساد اداری در سطح معارف و پروژه های مکاتب باعث شده تا تعداد زیادی از شاگردان در زیر نور مستقیم آفتاب، فضای باز و یا در مکاتب نیمه کاره به تعلیم و تربیه ادامه دهند، چنانچه به اساس لیست که مقام ولسوالی لعل و سرجنگل در اختیار کمیسیون قرار داده است در سطح ولسوالی 16 پروژه انکشافی از چندین سال بدینسو نیمه کاره مانده اند که از جمله 13 باب مکتب نیز شامل این پروژه ها می باشد، تعدادی از این مکاتب نیمه کاره بیش از 6 سال معطل مانده و قراردادی های آنها فرار  نموده اند و ممکن تعدادی از این شرکت ها اکنون در سایر ولایات و مناطق مشغول فعالیت و اخذ پروژه های انکشافی از دونر ها باشند. شرکت های قرارداد کننده نه تنها پروژه های مکتب و انکشافی را به پایه اکمال نرسانده بلکه کرایه کارگران محلی و بناهارا نیز نپرداخته اند.

مشکلات معارف در سطح ولسوالی لعل سرجنگل:
1.      کمبود معلم مسلکی
2.      نبود تعمیر در 48 باب مکتب در سطح ولسوالی و کمبود خیمه
3.      کمبود تشکیل معلمین
4.      کمبود کتاب، مواد درسی و میز و چوکی
5.      نداشتن تخصیص برای سوخت در فصل سرما و نداشتن تخصیص ترمیم تعمیرات
6.      نرسیدن کتاب های جدید و مشکل شاگردان در امتحان کانکور به اساس کتاب های جدید
7.      توزیع نشدن کتاب های دینی به اساس مذهب تشیع
8.      اجرا  نشدن کرایه و سفریه اعضای نظارت معارف
صنف درسی مکتب "اَلته تو" ولسوالی لعل و سرجنگل


لیسه ی زینب کبرا مرکز لعل

مدیریت معارف ولسوالی لعل و سرجنگل به تعداد 8 عضو نظارت در تشکیل دارد در حالیکه تعداد اعضای نظارت به 16 تن می رسد این در حالی است که ولسوالی 245 معلم کمبود تشکیل دارد، ظاهرا به نظر می رسد رقابت شدید بین تعدادی از افراد ولسوالی برسر بست های نظارت وجود دارد و ریاست معارف نیز با اغماض و مصلحت های غیر منطقی، به تعداد 8 تن از اعضای معارف را اضافه از تشکیل در بخش نظارت توظیف کرده است.
کمبود تشکیل یکی از مشکلات عمده معارف در سطح ولسوالی لعل و سرجنگل است، این درحالی است که به گفته معاون تدریسی ریاست معارف ولایت غور، تعدادی از ولسوالی های ولایت غور تشکیل جدید خودرا به علت نداشتن کمبود، پذیرفته نمی توانند و به گفته یک تن از اعضای مدیرت معارف در ولسوالی لعل و سرجنگل که از ذکر نامش خودداری نمود، ولسوالی تیوره ولایت غور بیش از نیاز خود تشکیل دارد. طوری که دیده می شود توزیع تشکیل در سال های قبل غیر عادلانه بوده و بر اساس واحد اداری تشکیل جدید توزیع شده است که به اساس واحد اداری ولسوالی که کمترین شاگرد و مکتب را داشته با ولسوالی که بیشترین شاگرد و مکتب را داشته عین تشکیل را به خود اختصاص داده است، این نوع رفتار نمونه های بارزی از تبعیض در سطح معارف است که در سال های آینده توزیع تشکیل باید براساس نیازمندی، تعداد مکاتب ویا تعداد شاگردان باید صورت گیرد.

حین نظارت از وضعیت حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم در سطح ولسوالی لعل و سرجنگل، مشکلات زیر به مشاهده رسید:
1.      در قریه کهنه ده باریکی که اطفال آن به مکتب "اَلته تو می روند، مردم محل چند چوب را بحیث سایبان درست نموده بودند تا اطفال صنوف ابتدایی در زیر آن به تعلیمات خود ادامه دهند.
2.      در قریه قورغ بالا و پایین، اطفال یکطرفه سه ساعت پیاده روی را طی می نمودند تا به مکاتب برسند، اطفال صنوف ابتدایی فقط  کسانی می توانستند به مکتب دسترسی داشته باشند که الاغ دارند و کسانی که الاغ نداشتند اطفال شان در اثر دوری راه از تعلیم و تربیه محروم بودند. به تعداد  7 طفل در این قریه به اثر دوری راه از تعلیم و تربیه محروم شده بودند.

نکات مثبت معارف در سطح ولسوالی لعل وسرجنگل:
1.      موجودیت یک دارالمعلمین با چهار دیپارتمنت (ادبیات، علوم اجتماعی، ریاضی و ساینس) در سطح ولسوالی یکی از کار های مهم و اساسی است که در ولسوالی لعل وسرجنگل انجام  شده است، در این دارالمعلمین که دارای تعمیر و تجهیزارت نسبتا خوبی است به تعداد 200 تن از باشندگان منطقه مشغول تعلیمات نیمه عالی می باشند و نقش بسیار مؤثری در بالابردن سطح تعلیم و تربیه برای باشندگان این ولسوالی از جمله معلمین مکاتب دارد.
2.      مکتب خصوصی "رهنورد نور" اولین مکتب خصوصی در سطح ولایت غور می باشد که در سال 1390 توسط تعدادی از جوانان و فرهنگیان در ولسوالی لعل سرجنگل ولایت غور تشکیل شده و الی صنف ششم در این مکتب تدریس می گردد و دارای 230 شاگرد می باشد. نظر به کیفیت خوب این مکتب، سال جاری این مکتب تعداد زیادی از مراجعینش را به  دلیل کمبود امکانات نتوانسته است جذب کند. رجوع مردم به مکتب خصوصی با وجود داشتن مشکلات اقتصادی، نشاندهنده علاقمندی مردم به تعلیم و تربیه و کیفیت  خوب تعلیم و تربیه در این مکتب است.
3.      علاقمندی مردم ولسوالی لعل وسرجنگل به آموزش و پرورش یکی از امتیازات عمده این ولسوالی است، مصاحبه های که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با بیش از 150 تن از باشندگان این ولسوالی انجام داده است، بیش از 95 درصد از مصاحبه شوندگان در مقابل پرسش " در کدام صنف اطفال شما مکتب را تریک می کنند؟" گزینه صنف 12 و بالاتر از آن را پاسخ داده اند یا بیشتر شان جواب می دهند که تاجای که توان اقتصادی ما برسد ویا تعدی می گویند تا جایی که خدا بخواهد.

No comments:

Post a Comment