Friday, February 8, 2013

زندگینامه ی دوکتور جعفر مهدوی


زندگینامه ی داکتر جعفر مهدوی:



داکتر جعفر مهدوی از ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور می باشدکه در زمستان 1357 در خانواده ای فقیر و مومن چشم به جهان گشود. وی یک ساله بود که به همراه فامیل به ایران مهاجر شد. تحصیلات ابتدائی، متوسطه و لیسه را در شهر مشهد به پایان رساند. صنف شش مکتب بود که به دروس حوزوی نیزمشغول شد. این در حالی بود که وی از ابتدای تحصیل نیم روز و ایام رخصتی را با انجام کارهای شاقی چون خشت پزی، گل کاری و دستفروشی کمک خرج خانواده اش بود.
در سال 1372 با آغاز پروسه خروج افغان ها از ایران باوجود آنکه وی فرزند کلان یک خانواده پرجمعیت بود، پدر کارگرش با همه پیری و مشکلات اقتصادی و راههای دشوار بازگشت به وطن و نیازی که به کمک فرزند کلانش داشت، بادرک علاقه وافر وی به تحصیل تمام دشواریها را به جان خرید و مادرش با چشمانی اشکبار با فرزند خردسالش -که هنوز صنف نهم مکتب بود در سحرگاه یکی از روزهای خزان 1372 وداع کرد.
وی برای ادامه تحصیل در ایران ماند. کمک خرجی که پدرش برای وی گذاشته بود به سختی تنها مصارف یک ماه وی را کفایت کرد. این در حالی بود که زمستان سرد و سختی هم پیش روی بود. با وجود کمی سن و سال، سختی و مرارت، روزهای رخصتی را به کارگری یا دستفروشی می رفت تا بتواند هزینه و مخارج تحصیل اش را تأمین نماید. البته او هرگز تنها به کار و تحصیل اکتفا نکرده بلکه به عنوان یک نوجوان آگاه نسبت به مسایل کشور و مردمش همواره در شرایط حساس نقش فعال و تأثیر گذار داشت و عضو بسیاری از جلسات و نشست های سیاسی – فرهنگی بود. با همه این مشکلات وی موفق شد در سال 1376 در امتحان ورودی مرکز جهانی علوم اسلامی از بین بیش از هزار نفر شرکت کننده از کشورهای مختلف خارجی رتبه اول را کسب نماید.
وی علاوه بر دروس دینی، دروس مکتب را هم ادامه داد و ضمن اینکه دانش آموز مستعد و کوشا بود، هرساله در مسابقات متعدد علمی – فرهنگی و هنری نه تنها در سطح منطقه و استان بلکه در سطح کل کشور ایران مقامهای برگزیده و ممتازی را در رشته های مفاهیم قرآن کریم، داستان نویسی، خوشنویسی و ... بدست آورد.
وی موفق شد پس از اتمام صنف دوازده در امتحان کانکور سراسری ایران در سال 1378 شرکت کرده و با رتبه ممتاز در رشته جامعه شناسی در دانشگاه تهران پذیرفته شود. وی در کنار تحصیل، سلسله فعالیت های منظم فرهنگی و سیاسی را در بین دانشجویان افغان آغاز نمود. برگزاری نشست های هم اندیشی بین دانشگاهیان و طلاب حوزه علمیه با هدف گسترش هماهنگی و همپذیری میان نخبگان فکری جامعه، برگزاری سلسله سمینارهای علمی – فرهنگی در باره تاریخ تحولات سیاسی افغانستان با هدف رشد و ارتقای ظرفیت های فکری - سیاسی دانشگاهیان افغانستان، فعال ساختن نشریات دانشجویان افغانها و تلاش در راستای هماهنگی همه تشکل های دانشجویی و فرهنگی افغانهای مهاجر، بخشی از فعالیت های وی در کنار تحصیل در دانشگاه بوده است. پس از اتمام مقطع لیسانس، در سال 1382 در مرحله ماستری (فوق لسانس) رشته علوم سیاسی (گرایش اندیشه سیاسی) به ادامه تحصیل پرداخت. با اتمام مرحله ماستری در کوتاه ترین زمان ممکن، با دفاع از تز ماستری اش به عنوان دانشجوی ممتاز مورد تقدیر قرار گرفت. در سال 1384 پس از موفقیت در امتحان تخصصی وارد مرحله دکتری رشته جامعه شناسی سیاسی گردید. علی رغم دشواری درسهای دوره دکتری، وی با احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت مردمش در دوره تحصیلی مقطع دکتری، سالهای 1385 و 1384 را به دلیل وجود دوره آموزش دوساله (چهار سمستر) مقطع دکتری، تنها ایام رخصتی اش را در افغانستان به سر می برد اما پس از پایان دوره آموزش و امتحان جامع دوره دکتری و تصویب موضوع رساله اش تقریبا به صورت دایم در افغانستان بوده است. وی در ضمن فعالیت های علمی، فرهنگی و سیاسی اش در افغانستان با نوشتن دو مقاله با درجه «علمی - پژوهشی» و چاپ آن در دو ژورنال علمی – پژوهشی موفق شد در سرطان 1389 به عنوان دانش آموخته ممتاز دوره دکتری مورد تقدیر قرار بگیرد. وی در تاریخ 15 سرطان 1390 با حضور تعدادی از مقامات سفارت افغانستان در تهران و دانشجویان افغان با امتیاز عالی از رساله دکتری‌اش با عنوان «تحلیل فرایند داموکراتیک سازی در افغانستان 2008-1907م» دفاع نمود. چنانچه آمد وی از ابتدای دوران تحصیل، همواره در بسیاری از اجتماعات سیاسی و فرهنگی مهاجرین حضور فعال و موثر داشته و نمونه آن درک محضر رهبر شهید استاد مزاری بوده است. شهید مزاری بارها وی را به عنوان یک نوجوان مستعد و موفق مورد تشویق و تفقد قرار داد.
وی به دلیل موفقیت های درخشان علمی و فعالیت های اجتماعی-فرهنگی اش در سال 1381 عنوان جوان نمونه پناهنده از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در ایران معرفی شد.
با سقوط طالبان و آغاز تحولات سیاسی جدید، وی با احساس مسئولیت فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اش را در افغانستان متمرکز نمود و همواره به عنوان یک چهره تحصیلکرده و صاحب نظر در بسیاری از محافل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه ای کشور مطرح بوده است. وی در روز اول آغاز بکار جرگه ملی مشورتی صلح با حمایت نمایندگان و با تأیید رییس جمهور کرزی و اعلان حضرت صبغت الله مجددی به عنوان «منشی جرگه ملی مشورتی صلح» در ترکیب هیأت رییسه جرگه ملی مشورتی صلح معرفی شد.
وی در انتخابات اخیر ولسی جرگه از شهر کابل کاندیدا شد و توانست با حمایت گسترده مردم محروم و نسل جوان تحصیل کرده با آرای بالا به عنوان نماینده مردم کابل در پارلمان کشور انتخاب شود. او در انتخابات داخلی عضویت در کمیسیون های تخصصی ولسی جرگه توانست با رأی بالا به عنوان نفر سوم عضو کمیسیون امور بین الملل و سیاست خارجی شده و در طول دوره نمایندگی اش در پارلمان علاوه بر همراهی صادقانه با مطالبات مردم، در شرایط حساس توانسته است نقش مؤثر و مفید خود را با در نظرداشت منافع ملی افغانستان ایفاء نماید. وی در سال 1390 در کنگره حزب وحدت مردم افغانستان به رهبری استاد حاجی محمد محقق به عنوان معاون حزب انتخاب شد، اما پس از چندی به دلیل پاره ای ملاحظات استعفا داد. پس از آن با همکاری و هماهنگی جمعی از نیروهای دلسوز سیاسی و فرهیختگان دانشگاهی و با درک شرایط حساس سیاسی کشور «حزب ملت افغانستان» را بنیاد گذاشت. پس از طی قریب به یک سال فعالیت، مشوره و رایزنی با مجموعه عظیمی از نیروهای سیاسی، فکری و فرهنگی در اولین نشست عمومی حزب ملت افغانستان با حضور بیش از دوصد تن از اعضای شورای مرکزی طی یک انتخابات آزاد، سری و شفاف با اکثریت آراء به عنوان دبیرکل حزب ملت افغانستان انتخاب شد.

در ذیل به چکیده ای از مهمترین فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دولتی وی اشاره می شود:
1ـ دبیر کل «حزب ملت افغانستان» (برحال)
2ـ نماینده مردم کابل در پارلمان افغانستان (برحال)
3ـ عضو کمیسیون امور بین الملل و سیاست خارجی پارلمان (برحال)
4ـ عضو هیأت پارلمانی افغانستان برای شرکت در پروگرام
Leadership در واشنگتن ـ آمریکا (1391)
5ـ عضو هیأت پارلمانی افغانستان برای شرکت در سمینار بین المللی «بررسی تعهد کشورهای عضو دادگاه بین المللی لاحه در مبارزه با جنایت جنگی». رم ـ ایتالیا (1391)
6ـ سخنران در سمینار «بررسی وضعیت سیاسی افغانستان در یک دهه گذشته». دانشگاه ارزروم ـ ترکیه (1390)
7ـ رئیس هیأت پارلمانی افغانستان برای بررسی وضعیت مهاجرین افغان در اروپا. هلسینکی ـ فنلند (1390)
8ـ مؤسس مشاور و استاد مؤسسه تحصیلات عالی «غرجستان» (بر حال).
9ـ صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه «سروش ملت» (برحال).
10ـ متخصص ارشد وزارت معارف در امور حقوق بشر (1387).
11ـ مشاور وزیر کار و امور اجتماعی (87-1385).
12ـ استاد مهمان در پوهنتون کابل (بهار 1386).
13- تدریس مضمون «روش تحقیق» برای استادان پوهنتون کابل (مرکز تحقیقات و پالیسی وابسته به پوهنتون کابل- بهار 1386).
14- رئيس مؤسسه توسعه افغانستان (از سال 1380 تا 1386)
15ـ دبير شوراي سياستگذاري فصلنامه توسعه (نخستين فصلنامه علمي- پژوهشي افغانستان در حوزه مطالعات استراتژيك) (86-1381).
16- مدير مسئول دوهفته نامه جهان معاصر (اجتماعي، فرهنگي و سياسي) (84-1382).
17ـ مديرمسئول ماهنامه پامير (نخستين نشريه دانشگاهيان افغانستان در ايران) (83-1379).
18ـ دبير سلسله سمينارهاي علمی «افغانستان در گذر تاريخ» (دانشگاه تهران 79-1378). 13ـ دبير سمينار «افغانستان و بررسي راهكارهاي صلح پايدار» (دانشگاه تهران 1380).
19ـ جوان نمونه پناهنده در ايران از سوي كميسارياي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (روز جهاني پناهنده- جوزای 1381).
20ـ مسئول گروه ناظر دوره آموزشي كوتاه مدت براي فارغ التحصيلان افغانستاني مقيم ايران در دانشگاه تربيت مدرس (1381).
21ـ عضو كميته شش نفره برنامه ريزي انتخابات نمايندگان لويه جرگه تصويب قانون اساسي افغانستان در ايران (ميزان1382).
22ـ عضو كميته شش نفره برنامه ريزي انتخابات رياست جمهوري افغانستان در بين مهاجرين ايران (ميزان 1383).
23ـ عضو هيأت رئيسه و سخنران سمينار بين المللي بررسي مسائل مهاجرين افغان در ايران (به ابتكار مؤسسه مطالعات بین المللی صلح ناروي) (تهران- ميزان 1382).
24- سخنرانی با موضوع «شهید مزاری؛ معمار اخلاقی کردن سیاست در افغانستان» در دانشگاه انقره- ترکیه (حمل 1388).
25- سخنرانی با موضوع «نسبت عدالت و آزادی در سیاست داخلی کشورهای مسلمان» در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی نجم الدین اربکان- ترکیه (حمل 1387).
26- سخنرانی با موضوع «نسبت اسلام و دموکراسی» در سمینار بین المللی چالش های دموکراسی در دنیای معاصر- امارات متحده عربی(دبی) (قوس 1387).
27- مصاحبه و شرکت در میزگردهای تخصصی در رسانه های داخلی و خارجی همچون؛ رادیو و تلویزیون بی بی سی، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو دویچه وله آلمان، تلویزیون الجزیره و رسانه های داخلی.
28- انتخاب به عنوان «منشی جرگه ملی مشورتی صلح» - کابل (ثور 1389).
29ـ انتخاب به عنوان دانش آموخته دوره دکتری جامعه شناسی سیاسی - تهران (سرطان 1389).
30- چاپ بیش از 500 عنوان مقاله ژورنالیستی و چندین مقاله با درجه «علمی – پژوهشی» در ارتباط با موضوعات علمی و تحلیلی، مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان، منطقه و جهان در روزنامه ها مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی.
31ـ عناوین کتابهای تألیف شده یا در دست تألیف:
1. جامعه شناسی سیاسی جنبش طالبان (رسالۀ ماستری زیر چاپ)؛
2. پیامدهای جهانی شدن در کشورهای جهان سوم؛ نمونۀ موردی افغانستان (زیر چاپ)؛
3. تحلیل فرایند دموکراسی در افغانستان (1907-2009م).(رسالۀ دورۀ دکتری


No comments:

Post a Comment