Monday, April 27, 2020

دومین قضیه مثبت کرونا در لعل و سرجنگل؛ در خانه بمانیم


قرار گزارش ریاست صحت عامهء غور و تائید شفاخانه ی مرکزی لعل و سرجنگل، دومین قضیهء مثبت کرونا در لعل و سرجنگل ثبت شده است. حدود یک هفته قبل چند نمونهء خون افراد مشکوک به کرونا از لعل و سرجنگل به کابل فرستاده شده بود و چند روز قبل نتیجهء آزمایش اعلان شده است. نتیجه ی آزمایش دو مورد مثبت بوده و مریض در شفاخانه بستری میباشد. وضعیت صحی مریض قناعت بخش گزارش شده است. مریض سابقه سفر به ایران داشته و اخیرا از ایران عودت کرده است.
آنچه که مهم است این است که در جریان نشر سریع کرونا در سراسر جهان و همینطور در نقاط مختلف افغانستان باید احتیاط لازم توسط مردم صورت بگیرد. قضایای مثتب ویروس در تمام ولایات افغانستان و بسیاری از ولسوالی ها ثبت شده است. برای محفوظ ماندن از ویروس و انتقال بیشتر ویروس به توصیه های صحی و گفته های دوکتوران گوش داده و مطابق آن عمل نمائیم.

مهمترین توصیه های که میتواند از مصاب شدن به کرونا تا حد زیادی جلوگیری کنند اینها هستند:

1-      رعایت کردن فاصلهء اجتماعی و نزدیک نشدن به اجتماعات و افراد. این توصیه شامل موارد ذیل میشود: نرفتن به جاهایی که جمعیت بیش از دو یا سه نفر است، نرفتن به مراسم های نامزدی، عروسی، ختم، نماز جماعت و جمعه، نرفتن به فوتبال و سرگرمی ها و خود داری از تماس با افراد مشکوک. همینطور در هنگام صحبت با دوستان و دکاندار در هنگام خرید یا صحبت حد اقل فاصلهء یک متری حفظ گردد.
2-      استفاده از ماسک جهت جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس.
3-      شستن دستها بصورت منظم با صابون و مایع دستشویی، روزانه حد اقل چندین بار. و هر زمان دست با چیزی در بیرون تماس میگرد باید یا شسته شود یا با مایع ضد عفونی ضد میکروبی گردد.
4-      جلوگیری از دست دادن و بغل کشی یا هر نوع تماس با افراد بیرون و دوستان.
5-      دست نزدن به بینی و دهان و چشم ها، مخصوصا وقتیکه دستان ناشسته باشد.

توصیه های دیگر در مورد وقایه از کرونا در شبکه های انترنتی و وبسایت های معتبر در دسترس میباشد و همینطور میتوان از دوکتور ها و مسئولان صحت پرسید.

مهمترین اعراض و علائیم کرونا میتواند اینها باشد:
-         سردردی
-         گلودردی
-         سرفه ی خشک
-         نفس تنگی و عدم توانایی در نفس کشیدن
-         تب و ریزش
-         درد عضلات
چندین علایم میتواند در عین زمان در فرد ظاهر گردد یا یکی دوتا باشد.

در صورت مشاهده ی علایم باید از دیگران فاصله گرفت و خود را در خانه قرنطینه کرد تا از انتشار ان به سایر اقوام و دوستان جلوگیری صورت گیرد. نیازی به ترس و شوک نیست. این مریضی میتواند مثل مریضی های دیگر چون ریزش و انفلوانزا ساده و سبک باشد و اما برای بعضی ها سخت و جدی باشد.
نشانه های این ویروس بعد از دو روز الی دو هفته در فرد ظاهر میشود برای همین ما نمیدانیم چه کسانی الوده هستند و چه کسانی نیستند پس باید در همه و با همه کس محتاط باشیم. یکی بدی های این ویروس این است که سریع سرایت میکند و یک فرد میتواند چندین فرد را الوده سازد. از این جهت فاصله گیری از دیگران و در خانه ماندن و حفظ نظافت و شستن دست ها و استفاده از ماسک تنها راه جلو گیری از انتشار این ویروس است.
در مرحله ی بعدی اگر شخصی علایم را در خود میبیند. باید به زود ترین وقت به شفاخانه خبر دهد و خود را معاینه نماید.

در خانه بمانید و از انتشار ویروس جلوگیری نمائید.


No comments:

Post a Comment