Saturday, January 19, 2013

زندگینامهء پروفیسور حسین علی راموزی

زندگینامهء پروفیسور حسین علی راموزی


پروفیسور راموزی لعلی، در سال ۱۳۳۳ ه. ش، در قریه " کومرو " ( کامران ) ولسوالی لعل وسرجنگل متولد گردید. دوره ابتداییه را در مکتب سفید آب این ولسوالی به پایان رساند. بعد شادروان خادم بیگ که اورا از پسران خود کمتر نمیدانست، همراه با فرزندفقیدخود عزیز طغیان، به کابل آورد وشامل لیسه ساخت. پروفیسور راموزی بنا براستعداد فو ق العاده ای که درفراگیری درسهای خود داشت، وارد دانشکده ساینس دانشگاه کابل شد. با ختم مقطع لیسانس، ماستری خودرا از دانشگاه " تی یونیورسیتی المینو " جرمنی در رشته الکترونیک وکمپیوتر بدست آورد.

پروفیسور راموزی لعلی، بعد به وطن برگشت ومدت سه سال در دانشگاه کابل، به صفت استاد تدریس نمود. برای اخذ دکترای خود دوباره به آلمان رفت و در رشته " کمپیوتر انتیلجینت " به اخذ دکترا نایل گردید وسالهای زیادی را به تدریس وکارهای تحقیقاتی در آلمان گذشتاند. پروفیسور راموزی لعلی ، بلافاصله پس از سقوط طالبان، به وطن برگشت و مدت یکسال را همراه با یکی از اساتید آلمانی در دانشگاه خصوصی گوهر شاد هرات، استادان این دانشگاه را در بخشهای ساینس وتکنالوژی آموزش داد.

پروفیسور راموزی لعلی، بیش از سی سال در دانشگاه های معتبر افغانستان وآلمان به حیث یک کادر برجسته علمی به تدریس مشغول بود. پروفیسور راموزی لعلی، درکنار تدریس، چندین کتاب را نیز در بخش های ریاضی، فیزیک، برق و مغناطیس به زبان فارسی و همچنان چهار جلد کتاب معتبر علمی را دربخش های فیلترهای دیجیتالی، علوم کامپیوتر وتکنالوژی به زبان آلمانی نوشته است. همچنان کتاب ارزشمند وعلمی را بنام " فزیک جامد " از زبان آلمانی به فارسی ترجمه نموده است. پروفیسور راموزی لعلی در عین زمان سمت مشاور مبارزه با فساد اداری را نیز به عهده داشت.

پروفیسور راموزی لعلی، به عنوان یک عالم برجسته وچهره اکادمیک برازنده ، انسان به غایت متواضع، نیک سرشت، بی آلایش، صمیمی ، راست گفتار وراست کرداری بود که در این دنیای وانفسا، همتا نداشت. او همیشه پاک و صادق باقی ماند، فضیلت انسانی وغنای معنوی او برای دوستان، یاران وهم نیشینان وی همیشه منبع الهام بود. یکی از خصوصیات باارزش استاد راموزی در این بود که با هیچیک از شخصیتهای جامعه خصومت نمی ورزید، چون میدانست که جامعه محروم اش تااینجا بقایش را با چه رنج وعذاب تاریخی تداوم داده است. او باور داشت که هر شخصیتی ، سرمایه بزرگی است که نبایدمقام وارزش آنها با سنجش های فکری دیروز وامروز، فروکاست داده شود. پروفیسور راموزری لعلی ، در تمام دوران فعالیت های اجتماعی خود به این اصل وفادارماند و رابطه های گسترده خودرا با تمامی شخصیتهای علمی ، فرهنگی و اجتماعی مردم اش، همچنان حفظ کرد. حتی برای یکبار هم از دوستان ویاران خویش دلزده نشد و علیه شان حرفی نزد و حرمت همه را صمیمانه رعایت نمود. پروفیسور راموزی لعلی، از متن جامعه فقیر ما برخاست و در مکتب ، لیسه و دانشگاه همیشه مقام اول را داشت و با تدریس و آموزه های اکادمیک خود به بالا ترین مقام علمی دست یافت. با سفر بی برگشت او، افغانستان در واقع یکی از سرمایه بزرگ علمی و اجتماعی خودرا از دست داد و برای جامعه محرومش یک ضایعه جبران ناپذیر به شمار میرود. دوستان استاد از این مرگ نابهنگام وی شوکه گردیده ودر غم عمیق فرورفته اند.

جنازه استاد راموزی لعلی، روزشنبه تاریخ ۳۰ جون ۲۰۱۲ میلادی با حضور بستگان ، اقارب، اساتید دانشگاها، دانشجویان و دوستان وی در شهرک " امید سبز " به خاک سپرده شد.

No comments:

Post a Comment