Friday, March 8, 2013

بمناسبت 8 مارچ؛ روز جهانی زن

حبیب الله حقتاش


روزجهانی زن، روزمبارزه زنان فعال و آگاه است که به درستی می خواهند حق خود و زنان دیگر را که دهها سال ازحقوق خویش محروم بوده اند، کسب نمایند. مثلی است مترقیانه وسوسیالیستی که می گوید: "حق گرفتنی است و نه بخشیدنی. هیچکسی، حق شما را دو دستی تقدیم تان نمی کند، بلکه شما بایستی حق خودرا با مبارزه منطقی بگیرید". همان کاریکه زنان مبارز وکارگر نساجی آمریکائی درنیویورک در8 مارچ سال 1857 میلادی تا حدودی انجام دادند. گرچه آنها به همه خواستها و حقوق برابرخود نرسیدند، اما راه حق طلبانه را برای دست یابی به آن گشودند که 50 سال بعد روز 8 مارچ 1907 تظاهرات بس بزرگی توسط زنان مبارز در سراسر جهان مترقی سازماندهی شد که این روز فرخنده را گرامی بدارند و یاد زنان کارگر نساجی نیویورک را ارج نهند. در اروپا و بویژه در آلمان، زنان مبارز دیگری بر خاستند و حقوق همه زنان شاغل را مطرح می کردند. از جمله کلارا ثتکین در کنگره سوسیالیستها در ماه اوت 1910 درکپنهاگ دانمارک پیشنهاد داد که روز 8 مارچ را روز جهانی زن بر گزینند. این پیشنهاد درست، به تصویب کنگره رسید و از آن تاریخ که بیش از صد سال از آن می گذرد، این روز خجسته را همه مردم مترقی جهان گرامی می دارند و بیاد مبارزات برحق زنان کارگر نیویورک، بزرگداشت آن را به خاطره ها می آورند. در سال 1911، یعنی یک سال بعد از تصویب 8 مارچ به عنوان روز زن در کشورهای اروپائی، بویژه در آلمان و دانمارک و حتا در خارج از این قاره، یعنی در استرالیا تظاهرات عظیم زنان پشت نیروهای مرد سالار و سرمایه داری هار را لرزاند. این روز بزرگ درماه مارچ 1917 در آخرهای جنگ جهانی اول زنان روسیه را بحرکتی عظیم درآورد و یکی از عوامل پیروزی زود رس انقلاب اکتبر شد. این روزبزرگ را بعداز انقلاب سوسیا لیستی اکتبر درروسیه شوروی سابق هرساله ارج نهاده شد وزنان فعال شوروی از1917 به این سوی با شکوه هرچه تمام تر این مراسم یاد بود را بر گذار می کردند. خوشبختانه دنیای امروز دنیای منطق و دیالوگ است و دیگر زور شمشیر و اسلحه گرم کاری نیستند آن طور که پولیس نیویورک علیه کار گران زن و سیاه پوستان بکار می گرفت. در کشورهای مرد سالار می گویند که مغز زنان چند گرمی از مغز مردها سبک تر است و هم چنان در بعضی جاهای دیگر هم زنان را نسبت به مردان پایین تر شمار می کنند ولی طوریکه دیده می شود این طور نیست.
درهرحال امروزه دربعضی مشاغل شاق، مانند فضا نوردی وکارهای مهم فکری زنان متبحر و متفکر با مردان دریک سطح یا بالا تر اند. دربرخی حالت دهها مرد که "مغزشان چند گرمی بیشتر است"، تحت نظر یک زن کار می کنند و دستورات و برنامه های اورا به مرحله اجراء در می آورند.
امروزه دیگر نمی توان زنان را درخانه ها حبس نمود و به اقتصاد و اداره امور زندگی درست ادامه داد. در حالی که زنان دارای حقوق برابر بامردان، کرسی های دانشگاهها و آن گونه که اشاره شد، حتا فضا را تسخیر نموده اند و سخت ترین مشاغل را بعهده دارند. در آلمان که نبض اقتصادجهان را دردستهای توانای تکنو لوژی دارد، اگر زنان فقط یک ساعت کار تولیدی را متوقف کنند و دست از آن بکشند، این اقتصاد توانا و قدرتمند درهم می شکند. پس ما هم در جامعه افغانی برای زن ها حق قایل شویم وبه حق وحقوق آنها احترام داشته باشیم وبرای زن ها فرصت های تحصیلی ، شغلی و... بدهیم تا مانند دیگر جوامع برابر گردیم این واقعیت است که بدون زن ها نمیشود جامعه را ساخت .





No comments:

Post a Comment